torsdag, januari 11, 2007

SPRINGMASK!

VARNING! Ni som är äckelmagade aller känsliga behöver nog inte läsa detta inlägg........

Blev lite inspirerad att skriva om springmask..... eeeeh.... hur man nu blir inspirerad att skriva om det, med Pendelilskan skrev lite om det på sin blogg såg jag!

Ni kan se detta som ett symtominlägg på springmask!

Min äldsta son har haft det. Och det var bland det äckligaste jag vart med om. Började med kli i rumpan, o då pratar vi kli som inte går över av en dusch, salva eller nåt annat helande.
Han klagade o tyckte det var riktigt jobbigt för det kliade så dant, efter 2 dagars kliande bad jag om att få titta i rumpen! Där står vi på toaletten, han framåtböjd och jag en dec från rumpan..... Vad gör man inte som mamma!!??

Mycket riktigt, där ser jag små tunna sytrådsliknande vita maskar..... dom rör sig som larver, fram med främre halvan o så kommer bakre halvan efter så den blir böjd som ett upp o nervänt U! GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!! Jag höll fasicken på o svimma av, o det är ju inte något man kanske ska visa sitt barn.
"Ja hjärtat, nu är det så att du har mask, mamma ska köpa medicin så ska du se att det blir bra snart!" fick jag ur mig. Han blev väl lugnad av att veta vad det var som kliade och svarade bara: "Hur ser dom ut?"
"Jaa...dom är små små små vita, ganska söta...... " :( vad säger man?!

Han ville inte berätta på skolan...... o såhär i efterhand har jag hört att man inte skickar barn till skolan som har springmask, det visste verkligen inte jag! Det smittar som pesten för fasen.....
Till apoteket i 180, fick ett helt paket med röda tabletter som alla i hans närhet skulle ta. Alla lakan, handdukar och kläder skulle tvättas hela tiden tills dessa maskar var väck! PIUH, vilket jobb..... ingen annan i familjen fick maskarna....vi tuggade frenetiskt på dessa röda tabletter.
Dessa tabletter gjorde oxå att bajset blev knallrött...... isch! Måste ända ha vart riktigt bra tabletter eftersom sonen var bra nästan på en gång..... man bajsar liksom ut dessa åbäken, så tittar man på bajset är det fyllt av dessa vita maskar, jag spyyyyyyyyyr vad äckligt! :(

De har inte kommit tillbaka och jag har numera nojjan för detta äckel!! Man ska alltså vara noga med handhygien om man har barn i skolan! Städat och rent omkring sig för de kan ligga i damm.... FY FAN!

Så, lite lärdom om springmask, jag lovar.... det dröjer innan jag skriver nåt liknande igen! Nu kliar det på hela kroppen o så måste jag gå o tvätta händerna!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

*spyr*

UUUÄÄÄKK!!!!!

Anonym sa...

Förresten det glömde jag bort att skriva..

*Stackars T*

Måste ha varit riktigt jäkla obehagligt...

niinis sa...

Cian: Ellerhuuuuuur... det var så synd om honom, stackars bebis!! Usch... nu håller vi dom äckliga krypen borta!! HUA!!!