torsdag, november 30, 2006

Fight-club???

Igår fick jag smaka på hur det är att faktiskt ha 2 söner och vad framtiden kan utbringa!

Fick ett samtal från stora pojkens fröken, hör att sonen gråter förtvivlat i bakgrunden. Som vanligt hoppar ju hjärtat upp i taket och pulsen börjar slå.....

"Ta det lugnt Nina, det är så att Thedde har hamnat i slagsmål idag!" SVÄLJ! VA??

Jo, då hade dom lekt kull med nån pinne, den andra killen hade jagat Thedde o inte fått tag i han. Han blev galen o bröt av pinnen, gick in i klassrummet o slet sönder Theddes alldeles nysydda väst han gjort på syslöjden. Thedde blev förbannand o sa fula ord, den andra killen tillbaka..... sen tog han sats o slog Thedde med ett knytnävsslag precis under ögat, tumult utbröt.... det blev rivsår i ansiktet o hårtussar som flög!

Thedde sprang till fröken, panikslagen...... med en gigantisk blåtira!

Jag fick åka o hämta min trasiga unge. Han grät krokodiltårar för att han blivit så rädd. Han hämtade sig ganska snabbt och vi fick prata ut om saken. Den här killen är ett problembarn i klassen..... säger inte att mitt barn var oskyldigt. Men har har varit jobbig på fler barn, lärare os.v. Det jag undrar är: knytnävsslag i fjärde klass?????
Killen går på nå jujutsi tjossan. Jag fick prata med fröken på eftermiddan igår...de hade ringt hans föräldrar o berättat. Men som vanligt bryr sig inte dessa föräldrar överhuvutaget utan slår ifrån sig med taggarna utåt. Fritidspersonalen pratade jag oxå med. Dom undrade om jag ville polisanmäla?! VA??????????????
Jo, dom förklarade att sånt i vanliga fall måste anmälas om han får något men av skadan....

Nej, va? Jag vill inte anmäla en tio årig pojke!!

Hur sjukt är det inte???

Som mamma blir man ju så jävla förbannad, jag vill åka till skolan o läxa upp ungen! Kanske att jag förväntar mig ett samtal från hans föräldrar, en ursäkt för att västen var söndertrasad kanske. Är det fel???
Man känner sig maktlös o undrar vart världen är på väg?!

Min pojk mår i alla fall bra nu. Han hade bestämt sig för att nonchalera killen idag. Jag har försökt få honom att förstå att man måste gå ifrån, aldrig SLÅSS!!! Men som det var nu så hade han nog inget val än att försöka värja sig mot den här killen.
Som Theddes pappa sa när jag ringde o berättade. " Fick Thedde in nån smäll då?" Haha, kunde inte låta bli o skratta lite..... men så ska det inte va! Gå ifrån istället..... det är min uppfostran!

Hmm... jag blir en rytande lejonmamma som skulle vilja va en fluga i taket i skolan...VARJE DAG!

Nu....kaffe...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår dig, skulle velat åkt till skolan o tryckt upp den andra ungen mot väggen i din sits! Vad jag inte förstår är varför så många föräldrar till barn som beter sig sådär inte tar det på allvar! Om min son ger sig på ett annat barn, skulle jag bli krontokig!!

Unknown sa...

Grrr
Jag skulle ha gjort precis som Liza...

Anonym sa...

Låter helt sjukt. Jag skulle bli vansinnig om någon muckade med mina ungar. Fan. Jag minns inte att killarna bråkade med varandra när jag gick i skolan, inte vi tjejer heller för den delen. Mobbing förekom, men inga blåtiror eller förstörelse av syslöjdsobjekt.

Det mest irriterande är givetvis föräldrarna till den andra ungen. Slappa och oengagerade skulle jag tro, varför söker annars den ungen massa missriktad uppmärksamhet i skolan. Kan inte vara helt lätt att vara lärare nu för tiden.

Anonym sa...

Jag är enormt kluven i denna fråga. Själv slog jag mig igenom hela grundskolan för att inte bli ett "mobboffer". Vi lär ungarna att inte slåss hemma men jag har svårt att inte säga till styvsonen att ha ska ge tillbaka med samma mynt när han råkar ut för sånt i skolan. Ibland hjälper det inte att gå därifrån, det blir snarare värre. Svårt läge...

niinis sa...

Liza: Tyvärr är det ju så att föräldrar till såna barn oftast bär det största ansvaret för hur barnet beter sig!

Han stod o skrek hora på gården när han va 4 år, bara en sån sak!

Cian: Grrrrrrrrrr....precis så!

Malliz: Välkommen tillbaka Malliz! :) Ellerhur, jag minns inte att min skoltid bestod av såna hemskheter! Nej, jag håller med....Theddes fröken går på knäna med den här klassen... det finns 2 barn som tar all energi och uppmärksamhet i samma klass!!

Chris: Förstår din tanke! Självklart så känner man att han måste ge igen, inte bara stå o ta stryk! Det hör ju till att hitta sin position i "gänget", o kanske inte som någon slagpåse då...

Vill ändå att han alltid utgår från att inte slåss i första taget!

Mmm..skitsvårt det här!

Anonym sa...

Shit va jobbigt... ja det är kanske nackdelen med att ha pojkar. De slåss ju medan tjejer fryser ut varandra mer. Bara vad jag tror. Iofs är det lika illa egentligen. Barn överhuvudtaget kan ju vara elaka på alla sätt.

TREVLIG HELG!