torsdag, maj 11, 2006

TAKRENS!

Igår fick man hjälpa mamma och pappas veranda tak att bli fri från smuts! Fick kallt klättra upp på taket med 2 stora träskivor att stå på, har man inte det skulle man nog avslutat på akuten efter att ha rasat igenom plast-taket!

Piuh...vilket jobb! Knogarna är trasiga, dessutom hade jag väl inte riktigt klätt mig för denna bravad så dom tajta knickerserna hasa ner på halva stjärten och man hade nog kunnat slänga i en och annan femkrona i "springan"....snyggt! Men jobbar man så jobbar man.

Intressant det här med att hjälpa mamma och pappa. Jag känner mig alltid så nöjd efter att jag hjälp med något...nån konstig känsla. Man gör det liksom mer än gärna! Skulle grannen fråga om jag kunde hjälpa till med taket skulle jag säkert hitta på en nödlögn för att slippa, men när det kommer till ens föräldrar är det så annat!

Sönerna körde kubb under tiden, själva kubbspelet var uppställt sådär charmigt som en sjuåring ställer upp det. En del stod väldigt tätt, kungen snett i mitten och definitivt inga jämna avstånd här inte. Sen råkar båda ha ärvt mammas sååå charmiga :( tävlingsmänniska gen! Rätt kul o sitta där uppe på taket och höra tjafset....(när man själv inte är med o tävlar). Inte riktigt lika kul för karln som mer eller mindre fick vara psykolog....

My god, värre tävlingsmänniskor går nog inte o hitta. Gud nåde om någon ligger under, pinnar flyger och rätt vad det är springer den ena över till andra sidan o slår på den andra! Sjuåringens stubin brukar brinna rätt fort...så ligger han under fööör mycket sätter han sig ner, putar ut läpparna en decimeter och säger "Jag är inte med, det är skittråkigt med kubb".... Men det vänder väldigt fort...på sådär en 1 1/2 sekund. Det är skönt med barn... dom e coola!

Ska läka knogarna sen ska mamma o jag skrubba tak med såpa....living on the edge! \,,/

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den där sköna tillfredsställelsen när man hjälpt till med något, eller gjort ett bra jobb, jag försöker förklara det för tonårspojken. Det går tyvärr inte in. Det går tydligen inte upp emot att ligga utslagen i en sacosäck och kolla på repriser av Simpson...

niinis sa...

Dom kan ju fortfarande utan dåligt samvete ligga o såsa på det sättet...

Hmmm...kommer ihåg när jag va tonåring... dammsög mamma vid fötterna var det knappt man löft på dom. Men, jag har en finsk mamma som snabbt såg till att jag storstädade varje lördagmorgon till jag flyttade hemifrån!

Önskar jag oxå kunde ligga o glo såpor med gott samvete, det försvann på nåt sätt när man blev mamma...man undrar ju vad tanken med all denna fördröjning verkligen är??

Unknown sa...

Ja guu va skönt det skulle vara att få ligga och såsa framför teven en hel dag..Nu får man ju av nån konstig andledning dåligt samvete.....