onsdag, maj 10, 2006

Oj, vad långt utlägg..men ändå!

Igår var vi ute på en cykeltur...hmrpf...cykel/joggingtur kanske man ska kalla det nu. Har ju som sagt ingen cykel för att nån &7%\! idiot snott den!

Om inte annat blir det som en ofrivillig motion...men vad gör man inte för de små hjärtana!

Jag o lilla sonen bestämde oss för att ha picknick, stora sonen på fotbollsträning och "största sonen";) ......va och repa! Vi cykla/sprang till parken, en alldeles superbra park med lekpark och stora gräsytor! Väl där plockar vi upp vår picknick bestående av hääärlig baguette med brieost och salami (ja det stämmer, det var jag som skulle gå ner 7 kilo till augusti) och sen köpte vi sonens favorit...drickyoughurt, mamma tog en smoothie! Guuu va gott!

Ca 50 meter från oss sitter ett sällskap...ett alkisgäng. Jag har från min barndom riktigt rysliga minnen av alkisar, bl a så har jag sett ett knivslagsmål där en av alkisarna fick en stooor brödkniv i magen, jag har fått en absolutflaska kastad på foten och blivit jagad av olika alkisar, en kvinnlig heroinist som alltid åkte dammsugare och en som sitter inne för mord idag. Låter trevligt va? Som tur är fick mamma och pappa nog av detta område och förflyttade oss till ett lite "finare" kvarter. Vem vet var man hade slutat annars?

Vet inte om jag överfört rädslan på sonen, han blir alltid lite spak när han ser riktigt fulla människor. Nu säger inte jag att alla alkisar är livsfarliga och har väl när jag blivit äldre insett att det är en sjukdom och oftast har en tragisk historia bakom sig.

Det som är grejen....och det vet jag av egen erfarenhet, är ju att fulla människor blir mer skrikiga, väldigt sugna på att bekanta sig med människor, byxorna i knävecken när det ska pissas och kort stubin. Vänta...det där med byxorna i knävecken...jo jag har säkert oxå haft det nångång ;) Nog om det.....
Det blir ändå obehagligt när man har sitt barn i närheten. Man är rädd att dom ska komma fram o bubbla en massa skit och kanske skrämma honom. Lillsonen vågade inte gå till lekparken, han satt fast i mamma under hela picknicken. Skrattade väl lite när en av alkisarna knata omkring me brallorna i knävecken o pisset flög hejvilt!

Det trista i kråksången är väl att det ibland är tråkigt att man hamnar på samma ställe! Jag har alltid velat beskydda mina barn från allt ont, från alla svordomar, från all elakhet, från obehag....svordomarna har jag inte lyckats så bra med, hm! Men resten har gått rätt bra, frågan är om man gör dom en björntjänst. Får dom en chock när man ser verkligheten. Nu börjar dom ändå bli några år och allt går ju inte att hålla ifrån dem....frågan är bara hur man förklarar verkligheten? Har försökt att vara "vuxet" ärlig...berätta det som deras öron orkar höra.
Men kan ändå tycka att detta är väldigt svårt i mina barns uppfostran!

Hmmm... nu har jag dock fått inse att jag inte kan hålla dom i mammas trygga kokong resten av livet... Tänk om det var möjligt, skulle vi ha en snällare, tryggare värld utan alla hemskheter då??

12 kommentarer:

Anonym sa...

Alla barn är rädda för alkisar, de reagerar på samma sätt som hundar eftersom de beter sig på ett onaturligt sätt som skrämmer dem. Det är ju en av de jobbigaste insikterna man har som förälder du skriver om. Att någon gång vet man att barnen måste ut i livet utan vårt beskydd. Jag försöker att inte tänka så mycket på det just nu, men det är ju bra om de är ordentligt rustade när de väl kliver ut i världen.

niinis sa...

Visst är det svårt. Samtidigt som man vet att dom måste ut i det... Det är bara hoppas och tro att dom hittar en bra väg att gå på, en väg där dom är trygga och tar bra beslut i livet.

Nästan så man får tårar i ögonen.... tråkigt känslig man blev efter man fick barn :)

Onesama sa...

Som förälder anser jag att man ska skydda sina barn mot otrevligheter samtidigt som man måste förklara att de finns där, otervligheterna.

Sen till sjukdomar jag inte accepterar: pedofili, knarkmissbruk och alkoholism. Det finns hur många som helst som kan sägas ha anlag för dessa "sjukdomar" men som inte låter sig falla för "frestelsen". Man har alltid ett val, ALLTID.

niinis sa...

Ja precis...det är ju hur fint man kan lägga fram otrevligheterna, utan att skrämma, utan att göra dom nyfikna som är svårigheten.

Förstår dig när det gäller sjukdomar, man har alltid ett val...trist att det finns människor som "ger upp" och låter sjukdomen ta ett fast grepp om en själv!

Anonym sa...

Måste bara få komma med ett lite gullit inlägg från när min ädsta dotter var ca 2-3 år och vi gick förbi en skogsbacke där det satt ett gäng A-lagare och skränade, hon frågade -Mamma vad gör dom? Dom har fest, fick jag ur mig för jag tyckte hon var för liten för att få den "rätta" förklaringen. Hon funderar ett tag och säger sen klokt och lite anklagande -Men mamma dom har ju inga ballonger!!

/H

niinis sa...

Mmmm...guu va gulligt!! Hihi... Ja precis så är det ju! Inga ballonger, ingen fest ju!

Tänk, så vacker är ett litet barns hjärna fortfarande, inga fördömanden och inga hemskheter.

Fasen, vi skulle förbli 5 år hela bunten. Inte förstå ironi, precis börjat förstå lite allvar men ack så goda och oförstörda inombords!

Unknown sa...

Jag bävar för den dagen jag måste släppa ut Vilding i den stora vida farliga världen...Fan..kan han inte bara förbli 3??

Unknown sa...

Kollade du Silja-rocken förresten?

Skulle ju vara AS-KALASKUL om du oxå kunde åka...

niinis sa...

Inte kollat själv, har en kompis i stockholm som håller på o styr upp. Frågan är hur dyrt det blir...bröllop e ju inte gratis tyvärr :(

Dock så är den resan GRYM!!! Avis...

Anonym sa...

En fråga som kommer upp i min hjärncell är: Hur onaturligt beter sig egentligen alkolisterna? De kissar offentligt, de söker kontakt med andra människor och pratar mycket. Precis som en treåring innan vi lärt dom de sociala nomerna som begänsar vårt "naturliga betende".

PS Jag kan inte låta bli att kommentera "onesama"´s inlägg: Att jämställa det för mig helt ofattbara brottet pedofeli med narkomani och alkolism är väl djävligt magstarkt. Visserligen skadar både narkomani och alkolism de närstående men det finns väl i alla fall gradskillnader i helvetet? Annars kan du väl ta med lustmördare, hustruplågare, barnisshandlare och våldtäktsmän i ditt inlägg också. De flesta som begår dessa brott lider ju av någon form av sjukdom de också.

Anonym sa...

Interesting website with a lot of resources and detailed explanations.
»

Anonym sa...

I love your website. It has a lot of great pictures and is very informative.
»