torsdag, mars 22, 2007

CYKELKÖPARNA a la lättlurad!

Igår va vi o köpte en cykel till Thedde som fyller 11 på fredag.... som sagt.


För det första leta vi land o rike runt för att hitta nån som han ens skulle vilja tänkas ha.......


COOP: Hade bara skit o "töntiga" wannabe mountainbikes!


CYKELRINGEN: Hade oxå bara skit....väldigt dyra priser för ingenting kändes det som!


SPORTEX: Jajamensan.....där hade vi den! Thedde e ju superintresserad av allt som har med det militära att göra...därför blev det en armybike!

Har dock ett o annat att säga om säljaren där......... för det första hade vi tänkt oss en cykel nånstans runt 2000 kronors gränsen. Då kommer hon, säljaren med stort S. Hon hade nog bara bestämt sig för att vi va idioter o fattade ingenting om cyklar o att hon skulle lura på oss allt man bara hinner med på 20 minuter.

Den första cykeln vi kollade in kostade 2195 :-

Hennes kommentar: "Hoppar han med cykeln?" "Neeeeej".... svarar jag, "han cyklar med den...."

"Okej...för det räcker med att han hoppar nån gång bara med den här eller typ vickar omkull den så är den paj, dessutom rasslar växlarna" svarar hon. Samtidigt pekar hon på en cykel som kostar 2 500:- o säger att "den här är lite bättre och håller för hoppning, dessutom är växlarna bättre" Jag som står där o funderar på vilken sorts säljutbildning hon gått och varför man säljer cyklar som SKA gå sönder ser nog mest förvånad ut! Exet (barnens pappa) som är en av de mest lättlurade personer jag känner nickar medhållande!

Okej, vi beslutar oss för den som man kan hoppa med, hajar fortfarande inte det där med hoppa, nåväl...

Nu var det ju så att cykeln tydligen inte är helt komplett, grejer behövdes köpas till för att cykeln skulle kunna användas. Ett stöd.... o givetvis försökte ju S o sälja på oss det dyraste stödet. Vi blev ju tvungna o köpa det dyraste "godkända" låset oxå...för att inte prata om skärmarna till cykeln! BAH... mitt lättlurade ex svalde allt med hull o hår..... Så ut gick vi....3000 kronor fattigare, jag lättlurad o exet lyckligt ovetande! :)

Men....det är det nog värt...jag vet att hans min kommer vara oslagbar ikväll när han får sin coola cykel med dämpare och bakåt-tramp! Det var kraven...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till 11 åringen :)

Man kan ju undra vad som hänt med cyklarna sen man själv hade en som barn???
På den tiden gick man in o köpte en cykel och sen trampade man ikring tills man växte ur den.

NU ska man ha tillbehör och inte tåls dom att cykla på fast priset är hutlöst.
Sen har man ju stött på cykelnördar med hojjar för en 20 tusen spänn!!!
HALLÅÅÅååååå!! vad e det för cykel då???
Är den doppad i guld eller...

Nä att handla cykel idag påminner mig om sketchen med Lena Nyman o Gösta Ekman...Totte ska ha en baaaanaaaannn ;)

//Kram

Anonym sa...

Hahaha ja det är inte sant..Själv hade men en med limpa och den tålde ALLT...
Och vad jag vet så behövde man inte köpa med stöd och grejer då inte...

Pappa har en extremt dyr cykel...tror den gick på 12 loppor..Men han cyklar ju en hel del..typ vättern runt och i europa på semestrarna...

Åhhh vad glad han ska bli Thedde


Kram

/Cian

Anonym sa...

Vilken färg köpte han? Thomas fick exakt samma cykel i förrgår, fast han köpte den vita modellen :))))

Kul!!

Vi har nog glömt att gratta stora killen på 11-årsdagen, så ett stooort grattis kommer här ifrån oss alla.. ett extra stort GRATTIS ifrån Tompa :)

Kram Ulrica

Anonym sa...

Äh, läste ju inte ordentligt.. såg ju att han får den armyfärgade :))... ibland är man för snabb att skriva.

U

niinis sa...

Garbo: Tackar....haha, håller med dig, jag hade en orange begagnad cykel som jag va sååå stolt över, den va skitful o hade pinsamt ful sadel...men jag älsakde den!! O den kosta väl typ 200 kronor...det e lite skillnad det! :)

Cian: Ja..min mamma o pappa har oxå jättedyra cyklar, men de e såna som dom använder till o cykla vättern runt o sånt... jag klurar faktiskt på o göra det oxå? Ska du me??

Ulle: Det är den gröna... armygröna såklart, han e ju så faschinerad av allt som har me militärer o göra! Ska gratta honom från er :) tackar....

Åh då har dom ju o jämföra med nudå.... coola cyklar o allt :)
Kram

Anonym sa...

Grrr, hatar sådana säljare. Det är alltid massa skit som ska köpas till, vad man än köper... Cykeln såg cool ut i alla fall, han blir antagligen jätteglad.

Anonym sa...

Skojar du???

/Cian

Anonym sa...

Grattis Thedde!!

Å du... det kommer vara värt vartenda öre när han förstår vad han fått. Hans min kan du säkert betala ännu mer för :)

ÄÄÄÄÄLSKAR att skämma bort mina barn bara för minernas skull :)

Massa kramar och ha en UNDERBAR födelsedag!!!

mumrik sa...

Jo, men eftersom han är man så skall han 'veta' allt om teknik och naturligtvis är han för stolt för att erkänna att han inte har en susning om vad säljaren talar om.

Jag har en cykel av okänt ursprung. Min farsa hittade den i skogen. Den saknade framhjul, sadel och trampor. När han hämtade ut den efter 3 månader hos polisens hittegodsavdelning, så fick jag den och jag slängde på de saknade grejerna. Den har femtielva växlar...jag har inte orkat räkna dem, men eftersom den har 7 kuggkransar bak och 3 fram, så gissar jag på 21...vad jag nu skall med det till...men åter till saken...den håller fan för allt...antagligen var det en dyr cykel en gång i tiden eftersom den håller... ;)

Jag kan en hel del om viss teknik...motorer, MC, bilar och datorer...men tekniskt tjafs om trampcyklar säger mig inte ett skit...

mumrik sa...

just det ja...tjusiga taggar...fast jag skulle aldrig själv valt nån stjärna...hittade några läckra här...

http://www.heidihaytattoo.com/pages/gallery_real.htm

Porträtt av barnen på kroppen...vaffö inte...

niinis sa...

Chris: Ellerhur....hatar såna säljare, jag får gåshud av det..... blää....

Pendlis: Det var såååå värt det..... :) kraaam

Mumrik: Mmm.... antagligen så har pappa hittat en värsting hoj eftersom det stått ut med de ena o de andra! Theddes hade oxå 21 växlar....

Ska kolla in gaddarna.... heidi hay ska va grym på porträtt!