onsdag, september 13, 2006

Att bero på myndigheter!

Grrrrrrrrrr.....

..... fick nyss ett samtal från barnens pappa, han va på finska ambassaden i stockholm för att hämta ut barnens pass. Dom ska åka till Egypten imorgon....aja..... Han hade tagit ledigt från jobbet och åkt 8 mil till ambassaden enkom för detta. Förra måndagen var de där o beställde passen, barnen och deras pappa.

Men serru, det var inte riktigt så enkelt, nääää...för det var tydligen mamman till barnen som skulle hämta eftersom barnen är folkbokförda hos mamma.... vilket då i sin tur gör att det inte räckte att han var barnens pappa! My god....

Fick illa kvickt ta en kopia på mitt pass och skriva under med pappans personnr + mitt + barnens. Fick oxå en snäsig finlands svensk i örat som noga poängterade att de ALDIG gör så här men att okej för denna gången!

Är det inte krångligt från början så gör man det snäppet lite krångligare..... tror att jag o barnen ska bli riktiga svenskar nu! Heja Sverige!

6 kommentarer:

Unknown sa...

va är inte du svensk??? *s*

Hmm vad bökigt....stackare...Har aldrig fått bråka sådär *peppar peppar*
jag ska beställa nytt leg nu och har ingen aning om vart jag ska gå..Förut beställde man på posten men nu finns ju inte det kvar.....

Stor kram

niinis sa...

Nääej... jag e ju finne jag vettu! Född i sverige o allt men föräldrarna va finska o då blir ju de me... javisst!

Ja, jag måste oxå skaffa nytt körkort eftersom man bytt namn :) pust o stånk!

Kramis

Anonym sa...

Men om du ska bli riktig svensk måste du lära dig att älska byråkrati... :)

niinis sa...

Haha.... i know!

Anonym sa...

Tro mig, det är inte mindre besvärligt att vara svensk...säger jag som är både svensk och dansk. :)) Det danska passet var en baggis att få ut, men det svenska var betydligt krångligare...speciellt eftersom en normal svensk poliststation, där man ansöker och hämtar ut pass, nästan aldrig är öppen.

punkmummel

niinis sa...

Jag antar att strulet aldrig avtar, vare sig man är svensk, kroat, kines eller finsk....suck!