lördag, januari 05, 2008

Morgonpigg

Tidig morgon...sitter i t-shirt i soffan, har på MTV i bakgrunden....(kollar aldrig på den kanalen kom jag på, men det gjorde jag när jag va typ 15, JÄMT!!!!)
Tänk att jag är så morgonpigg? Fattar inte.... har vart det sen jag va liten. Pappa brukar minnas när han vaknade och skulle åka till jobbet när jag var sådär en tre år. Då brukade jag sitta på köksbordet o lossas vara vuxen. Hade en skvallerblaska framför mig o mammas cigarettfimp i munnen som jag lossades röka på.....sen satt jag o svor långa haranger om lossasbarnen som var ute på gården. :) Han skrattar gott åt det än.....

Thedde har ju ärvt den egenskapen av mig. Började oxå väldigt tidigt...typ när vi kom hem från BB!! Shit, ungen vaknade senast 5 varje morgon.....i början lyckades jag väl få honom att somna om men ju äldre han blev desto mindre blev de av den varan. Kommer ihåg att jag tog upp det med BVC, dom gav mig alltid rådet att hålla honom vaken på kvällen...YEAH RIGHT, hade lust o välkomna henne hem till oss för att göra det. Vi tog ut ungen i pulkabacken på kvällarna.....då somnade han innan han kom ner i pulkan lixom. Vi gav upp efter några försök. För o inte snacka om alla gånger vi försökte leka järnet och han somnade sittande..... vi gav upp det oxå. När åren gått och min lilla pojk gick upp själv så har vi sett både det ena o det andra när vi kommit upp några timmar efter honom.

Barnens pappa ringde hem en gång från jobbet..... tyckte jag gett han lite snål matlåda. 2 köttbullar o 10 makaroner var väl kanske i snålaste laget. Vår Thedde hade ju en tendens att vara hungrig direkt när han vaknade....(oxå en härlig egenskap från mamma). Han käka upp farsans matlåda.
Många gånger så försvann saker från kylen.... i början trodde jag alltid att Magnus (barnens pappa) käkat upp det på kvällen. Men när jag första gången gjorde upptäckten hajade jag att Magnus var oskyldig, men morgonmonstret såg rätt skyldig ut. Första upptäckten var en ost och ett paket skinka..... under soffan. Där var gömman.....

En morgon kom jag upp och hittade en strålande glad och stolt 5 åring i soffan.

"Mamma, jag har ätit glassar!!!!!" Jättestolt och jätteglad....han hade ätit 12 glassar!! Jag räknade pinnarna.....

TUSSEN, han hade trist på morron o dessutom var han ju hungrig. När han var som värst i morgonpigghet så gick han upp 03.00. Somnade senast 18.00.... o då lyckades dagmamman hålla honom vaken sista timmen och vi ytterligare en timme. Sen var det gonatt.

Sen föddes kvällspigga Elliot. Jag ammade honom mellan 19-23 varje kväll. O då sov ju Thedde... Lyckades få Elliot o sova typ 12...sen vaknade Thedde kl 3...JIHIOOOOO. Sömn vadå? Vad är det?? Konstigt att man är rynkig....... ;)

När barnen växte upp o klarade sig själva var det ganska så skönt. Mackor gjordes själva, filmer sattes på o.s.v. Än idag kan jag dock komma upp o se att Thedde smällt i sig en stor chokladkaka eller ätit upp allt godis från kvällen innan. Vi jobbar på det......

Igår morse åt han upp en halv limpa rostbröd, det är bättre!!

Nu ska jag göra frukost, lär väl vara vaken nån timme till på egen hand. Thedde sover hos kompis o Elliot o Tony är inte av samma morgonpigga sort som jag.

Håll tummarna för oss i helgen, vi är med i storvreta cup. Första matchen igår kväll...den vann vi med 5-1!! Jihooooo...

Puss & Kram

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vilket långt inlägg ;)
Jo, jag är också av den morgonpigga sorten. Tycker det är den bästa tiden på dagen, när man är ensam vaken.
Vi har ju också "turen" att ha en morgontrött dotter. Hon ligger helst och vaknar framför barnprogrammen i typ två timmar innan man får prata med henne. Frugan, ja hon kan sova till två-tre på eftermiddagen om hon får. Maken till sömntuta...

Anonym sa...

Jag klarar mig otroligt bra på lite sömn jag e nog en mellansovare ;) klarar att va vaken men gillar oxå att sova...fast inte för länge...
Framför allt vill jag ta det lugnt,finns inget värre än när Maken fått för sig vi ska göra nåt och då ska det ske omedelbart!
Jag blir gaaalen förståss och sen är morgonens första gräl igång och tror han att vi kommer fortare iväg då??? Nä! ;)
Det tar ju bara dubbelt så lång tid,först gräla klart sen lugna ner sig sen klä sig och allt därtill...Tssss karlar...:D

Pöss!

Anonym sa...

Nä inte konstigt att man är rynkig så lite som man fått sova de senaste åren... Helt otroligt att man lever för fan.

Jag är dock INTE morgonpigg. Inte heller kvällspigg. O inte heller pigg på dagen. Jag är tamigfan JÄMT trött!!!???!!!!

Rolig människa man är. Not.

Ha ha, ser lillpöjken framför mig nöjd o glad efter 12 glassar :-D

Anonym sa...

haha, men när tedde klippt sönder magnus sprillans headset då, vilken busunge!
lilla stora tedde, finns inget bättre än kidsen, söta som muffins är dom också!

Anonym sa...

Smyger bara in och slänger in en kram.

Mallis